چرا لوگوی راه پرداخت را تغییر دادیم؟

تغییر لوگو برای کسب‌وکاری که کار می‌کند همیشه محل بحث‌ها و اختلاف‌های بسیار می‌شود. مخاطبان یک کسب‌وکار و به طور خاص یک کسب‌وکار رسانه‌ای در طول زمان به هویت بصری یک مجموعه عادت می‌کنند. حتی اگر هویت بصری اشکالاتی هم داشته باشد معمولا قدرت عادت به حدی است که بسیاری از مخاطبان آن را همان‌ گونه که هست می‌پسندند. تجربه نشان داده که تغییر لوگو و به‌روزرسانی هویت بصری کاری نیست که با انتقاد همراه نشود.

مثلا زمانی که اینستاگرام لوگویش را تغییر داد خیلی‌ها انتقاد و آن را مسخره کردند؛ یا مثلا همین اواخر که Google Workspace یا همان G Suite سابق لوگوهایش را تغییر داد بسیاری از این کار انتقاد کردند.

سال‌ها بود که لوگوی راه پرداخت دست نخورده بود؛ پس چرا لوگوی راه پرداخت را که خیلی‌ها هم آن را دوست داشتند تغییر دادیم؟

راه پرداخت در سال‌های گذشته رشد کرده و هویت بصری راه پرداخت پاسخ‌گوی مناسبی برای نمایش این تغییر نبود. راه پرداخت در مسیری که انتخاب کرده اکنون ۱۱ فعالیت را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهد:

  1. وب‌سایت راه پرداخت یا همان پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت که پایه تمام فعالیت‌های راه پرداخت است؛
  2. ماهنامه چاپی عصر تراکنش
  3. انتشارات راه پرداخت
  4. فروشگاه راه پرداخت
  5. بینش راه پرداخت
  6. آکادمی راه پرداخت
  7. ویکی راه پرداخت
  8. کافه راه پرداخت
  9. اکوسیستم راه پرداخت
  10. کاریابی راه پرداخت
  11. و موسسه راه پرداخت.

هر کدام از این بخش‌ها به صورت واحدهای کسب‌وکاری مجزا تعریف شده‌اند؛ ما به مجموع همه این‌ها می‌گوییم راه پرداخت و دقت کنیم که وقتی می‌گوییم راه پرداخت فقط وب‌سایت راه پرداخت منظورمان نیست. راهی که شروع کرده‌ایم تازه ابتدای مسیر است و در ادامه قطعا تعداد واحدهای کسب‌وکاری راه پرداخت بیشتر هم می‌شود. ما تلاش می‌کنیم راه پرداخت مهم‌ترین منبع اطلاع‌رسانی، آموزش، یادگیری و توسعه فعالان فناوری، نوآوری و مالی ایران باشد. همیشه هم گفته‌ایم که راه دور است و بیابان در پیش.

الگوی راه پرداخت در تمام این سال‌ها سادگی و مینیمالیسم بوده؛ ما هیچ‌گاه تلاش نکردیم خودمان را پشت پیچیده‌نمایی‌های مرسوم پنهان کنیم و تلاش کردیم که تا حد ممکن نوآوری، فناوری و مالی را ساده کنیم. امیدواریم بتوانیم این راه را با قدرت بیشتری ادامه دهیم.

به همین خاطر لوگوی راه پرداخت مانند رسانه‌ها و کسب‌وکارهای رسانه‌ای جهان سمبل ندارد و تنها از لوگوتایپ تشکیل شده است. مهم‌ترین چیز در لوگوتایپ هم برای ما تمایز نبوده است؛ ما می‌خواستیم راه پرداخت راحت خوانده شود. می‌خواستیم لوگوی ماهنامه عصر تراکنش شبیه راه پرداخت باشد. حتی نشان راه پرداخت هم بسیار ساده است؛ یک حرف «ر» که ابتدای راه پرداخت است در یک زمینه نارنجی. رنگ لوگو را هم که در تمام این سال‌ها نارنجی بوده اندکی تغییر دادیم ولی هنوز هم نارنجی است.

در یک فایل که به عنوان راهنمای لوگو آماده کرده‌ایم همه چیز درباره لوگو را گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این فایل را مشاهده کنید.




منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *