روایتی از تکامل جلد و گرافیک ماهنامه عصر تراکنش در ۴ سال گذشته

خوشبختانه جلد ماهنامه عصر تراکنش شماره ۴۲ توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. نگاهی به ۴ سال مسیر ماهنامه چاپی عصر تراکنش و انتشار مستمر و منظم این نشریه نشان می‌دهد که عصر تراکنش با این که به صورت پیوسته منتشر شده ولی بالا و پایین داشته و مسیر همه جا هموار نبوده است؛ با این حال همکاران ماهنامه عصر تراکنش پیوسته در مسیر حرفه‌ای شدن بوده‌اند.

انتشار عصر تراکنش را از ابتدای تیرماه ۱۳۹۶ شروع کردیم؛ در شرایطی که کم‌ترین امکانات را داشتیم؛ به راهی که شروع کردیم ایمان داشتیم و مطمئن بودیم که در ادامه دیگرانی هم به ما اضافه می‌شوند و همین گونه هم شد. راه سختی را آمده‌ایم و این تازه آغاز این راه است.

قبل از این که بخواهم به جلد و گرافیک مطبوعاتی در ماهنامه عصر تراکنش بپردازم، این را بگویم که ماهنامه عصر تراکنش درباره فناوری‌های مالی است؛ با این که استارت‌آپ‌های فین‌تک این راه را شروع کردند ولی اکنون خیلی‌ها به این جریان پیوسته‌اند. در نشریه چاپی عصر تراکنش درباره روندهای فناوری و نوآوری در بانک، پرداخت، بورس و سرمایه‌گذاری، بیمه و مدیریت ریسک صحبت می‌کنیم.

فین‌تک و استارت‌آپ‌ها یکی از موضوعات جانبی نشریه است. عصر تراکنش در این چند سال در زمینه فناوری‌های مالی خلق ادبیات کرده و این که برخی لفظ «اقتصاد و بانکداری اسلامی» را برای توصیف موضوع ماهنامه استفاده می‌کنند نشان از بی‌اطلاعی آنها دارد و نشان می‌دهد که ما در عصر تراکنش چقدر کار برای انجام دادن داریم.

ما باید بیشتر تلاش کنیم تا حجم ناآگاهی روشنفکران و قشر نخبه ما کم‌تر شود و آنها هم بتوانند به عموم مردم در زمینه توسعه سواد مالی کمک کنند. کلیدواژه‌های تمام محتواهای عصر تراکنش پنج چیز است: نوآوری و تکنولوژی؛ ایده‌ها؛ کسب‌وکار و تفکر طراحی. در این سال‌ها تلاش کردیم محتوای اصیل تولید کنیم و به توسعه فهم و درک مخاطبان از فناوری‌های مالی کمک کنیم.

در کار رسانه‌ای فرم اگر مهم‌تر از محتوا نباشد هیچ‌گاه کم‌اهمیت‌تر از محتوا نیست. درهم‌تنیدگی فرم و محتوا به حدی زیاد است که گاهی اوقات فرم سوار محتوا می‌شود. فرم بد محتوای خوب را نابود می‌کند و فرم خوب محتوای خوب را به کمال می‌رساند.

در عصر تراکنش برای این که نمی خواستیم شبیه کسی باشیم، از همان ابتدا قطع متفاوتی را انتخاب کردیم. بماند که بعداً برخی هم قطع ما را و هم نام ما را استفاده کردند. نشریاتی با قطع عصر تراکنش شروع به انتشار کردند بدون این که دلیل و چرایی انتخاب این قطع و الزامات آن را بدانند و برخی تلاش کردند نام رسانه‌شان به نوعی باشد که تشخیص آن برای مخاطب سخت باشد و شاید بتوانند از مزایای نام اصلی طَرفی برای خود ببندند. در حالی که مخاطب همیشه تفاوت کالای اصل و تقلبی را به آسانی تشخیص می‌دهد.

با توجه به قطع متفاوت نشریه ماکت گرافیکی صفحات ماهنامه نیز متفاوت با نشریه‌های دیگر بود. تا مدت‌ها ماهنامه عصر تراکنش سوتیتر نداشت و به جای سوتیتر از باکس های محتوایی مکمل متن اصلی استفاده می‌کردیم. منتها از شماره ۳۶ (مرداد ۱۳۹۹) این ماکت را تغییر دادیم. یکی این که می‌خواستیم تنوع بیشتری در فرم داشته باشیم و دیگری این که سایز ریز نوشته‌های باکس‌ها مخاطبان را اذیت می‌کرد. به طور کلی سایز نوشته‌ها در ماهنامه به اندازه کافی درشت نیست و در مرحله سوم بازطراحی داخلی ماهنامه قطعا رژیم فونتی را تغییر می‌دهیم.

از همان شماره اول عکس برای ما اولویت بالایی داشت. در دوره اول ماکت گرافیکی ماهنامه عکس‌ها بسیار بزرگ بود. چالشی ماکت این بود که یا عکس بزرگ داشتیم یا اصلا عکس نداشتیم. طراحی به گونه‌ای بود که دست ما را بسته بود. بعد از تغییراتی که در ماکت در شماره ۳۶ ایجاد کردیم اکنون عکس‌ها با توجه به اهمیت در سایزهای متنوعی کار می‌شوند.

با این حال حتی عکس‌های کوچک ماهنامه نیز در صورت امکان عکاسی می‌شوند و اگر از منابع دیگر استفاده می‌کنیم، معمولا ساعت‌ها و گاهی اوقات روزها به دنبال یک عکس خاص می‌گردیم که هم کیفیت مناسبی داشته باشد و هم این که با هویت بصری ماهنامه هم‌خوانی داشته باشد؛ نیازی به گفتن نیست که تمام گزارش‌ها، یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و ترجمه‌‌ها به صورت اختصاصی برای ماهنامه عصر تراکنش تولید می‌شوند و به هیچ وجه مطلبی که جای دیگری منتشر شده در عصر تراکنش منتشر نمی‌شود.

طرح جلدهای ماهنامه هم تا امروز ۳ نسل را پشت سر گذاشته است. در ابتدا که رویکردمان معرفی چهره‌های قدیمی صنعت بانکداری و پرداخت ایران بود از افراد عکاسی می‌کردیم و جلدهای ما عکس محور بود. به مرور از تک چهره خارج شدیم و بعد از مدتی نسل دوم جلدها که تصویرسازی بود را شروع کردیم. با توجه به فیدبک‌هایی که گرفتیم بار دیگر به انتشار عکس روی جلد برگشتیم و این بار به سراغ چهره‌های فعال روز رفتیم. گاهی اوقات یک و گاهی ترکیبی از افراد را به روی جلد می‌بریم. به مرور سعی کردیم از حرفه‌ای‌ترین عکاس‌های کشور کمک بگیریم و اکنون خوشحالیم که افرادی مانند امیر جدیدی در کنار ما هستند و نتیجه کار در شماره ۴۲ ماهنامه به اوج رسیده است. در آینده تلاش می‌کنیم این راه را بهتر از گذشته ادامه دهیم.

در این مسیر در آبان‌ماه ۱۳۹۹ هویت بصری راه پرداخت را تازه کردیم و لوگو های راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش از نظر بصری به هم نزدیک شدند. لوگوی قبلی عصر تراکنش فانتزی بود که در تغییری که انجام شد جدیت لوگو بیشتر شد. بعد از این که در شماره ۳۹ (آبان ۱۳۹۹) لوگو را تغییر دادیم با توجه به تغییر که از شماره ۳۶ شروع شده بود جلد ماهنامه عصر تراکنش هویت تازه‌تری پیدا کرد. همان‌گونه که هیچ‌گاه تلاش نکردیم شبیه کسی باشیم و همیشه خودمان بودیم، قاعدتاً هیچ گاه تلاش نمی‌کنیم شبیه کسی نباشیم؛ اگر بر حسب تصادف شبیه کسانی شدیم به این معنا است که ما از دو مسیر متفاوت به یک نقطه رسیده‌ایم. اگر جریان داشته باشیم قطعا در آینده از هم دور می‌شویم و باز ممکن است در نقطه‌ای دیگر به هم برسیم.

عصر تراکنش تا امروز بیش از ۵۰۰۰ صفحه محتوای اصیل تولید کرده است و ۴۲ شماره از این ماهنامه به صورت مرتب منتشر شده و این تازه آغاز راه است.
برای توسعه سواد مالی در ایران و توسعه فناوری‌های مالی به اندازه کافی راه دور است و بیابان در پیش.

تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک با تغییرات پیوسته کیفیت را افزایش دهیم. درهای قلب‌های ما همیشه به روی نوآوری باز است و همیشه تلاش می‌کنیم یاد بگیرم.

اگر ایده و پیشنهادی در این مسیر داشته باشید حتما از آن استقبال می‌کنیم.

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “روایتی از تکامل جلد و گرافیک ماهنامه عصر تراکنش در ۴ سال گذشته”

  1. کناف سقف نیم‌رخ
    کناف سقف

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *