درباره پادکست‌های راه پرداخت

پادکست تازه نیست ولی یکی دو سالی می‌شود پادکست در ایران تازه شروع شده است. با این که شروع پادکست در جهان به خلق آیپاد و آیفون برمی‌گردد و زمانی که فایل‌های صوتی مبتنی بر RSS تولید شد؛ منتها در ایران پلتفرم‌های پادکست نتوانستند مخاطب قابل توجهی کسب کنند و با دسترسی به ابزارهای بهتر زمینه رشد پادکست فراهم شد. رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز و اکونومیست علاوه بر محتواهای بسیار عالی و جذابی که دارند پادکست‌های درجه یکی هم تولید می‌کنند. فاصله رسانه‌های امروز ما با رسانه‌های مهم جهان انقدر زیاد شده که حتی نمی‌توانیم انتظار یک وب‌سایت معمولی از برندهای رسانه‌ای داشته باشیم چه برسد به طعم و مزه‌ای مانند پادکست. در هر حال برخلاف تصور مرسوم در ایران پادکست رسانه غیررسانه‌ای‌ها نیست و بهترین پادکست‌های دنیا و پرمخاطب‌ترین‌ها را رسانه‌های مهم دنیا تولید می‌کنند.

تا همین جا هم برای شروع پادکست دیر شده ولی ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است. جریان تولید پادکست در راه پرداخت فعلا یک حرکت کوچک است. فلسفه این کوچک بودن هم ساده است؛ ما انجام می‌دهیم؛ اندازه می‌گیریم و از خطاهایمان یاد می‌گیریم. پادکست راه جدیدی است برای صحبت کردن و احتمالا مخاطبان جدیدی خواهیم یافت. پادکست‌های راه پرداخت فعلا ۴ تاست:

  • پادکست عصر تراکنش
  • پادکست کتاب‌ راه پرداخت
  • پادکست تحقیقات راه پرداخت
  • پادکست بسته خبری (هفتگی) راه پرداخت

پادکست عصر تراکنش؛ پادکست‌هایی که در واقع خوانش مطالب ماهنامه عصر تراکنش است. اما در همین خوانش هم صرفا کلمه‌ها را به صدا تبدیل نمی‌کنیم. سعی می‌کنیم جور دیگری متن را روایت کنیم. این طوری بگویم؛ متن بهانه‌ای است برای روایت کردن درباره یک موضوع. 

پادکست کتاب‌ راه پرداخت؛ پادکست بعدی پادکست کتاب راه پرداخت است. در پادکست کتاب فعلا کتاب‌های راه پرداخت را با هم می‌خوانیم. اینجا هم کلمه به کلمه متن کتاب را نمی‌خوانیم و سعی می‌کنیم به بهانه کتاب درباره یک موضوع حرف بزنیم.

پادکست تحقیقات راه پرداخت؛ پادکست تحقیقات یا شاید اگر می‌خواستیم از کلمه بهتر استفاده کنیم پادکست وایت‌پیپرهای راه پرداخت است. در این پادکست‌ها کارهای تحقیقاتی انجام شده یا ترجمه شده راه پرداخت را مرور می‌کنیم.

پادکست بسته خبری (هفتگی) راه پرداخت؛ و آخر سر و نه کم‌اهمیت‌تر از بقیه؛ پادکست‌های خبری راه پرداخت. راه پرداخت یک رسانه تحلیلی خبری است. قبلا وزن خبرهای ما سنگین‌تر بود؛ به مرور تلاش می‌کنیم وزن تحلیلی بودن ما بیشتر شود و چه کار سختی!

برای شروع پادکست‌های راه پرداخت را می‌توانید از طریق «کست‌باکس» بشنوید. در روزهای آینده در تمام سرویس‌های پادکچر معروف با جست‌وجوی راه پرداخت و عصر تراکنش می‌توانید پادکست‌ها را گوش کنید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *