اندکی درباره راه پرداخت و راهی که آمده‌ایم و راهی که داریم می‌رویم

راه پرداخت یک رسانه است؛ ما در ایران تلاش کردیم رسانه‌ای بسازیم که بتواند الگویی برای رسانه‌های دنیای جدید باشد. برای همین هم در پیکربندی (تولید) هم در پیشنهاد (محصول) و هم در تجربه (مخاطب و مشتری) در سال‌های گذشته دست به نوآوری‌هایی زدیم که از نظر خودمان هنوز در ابتدای راه هستیم. 

رسانه‌ها در ایران به دلیل عدم درک و استفاده از روندهای فناوری و نوآوری نتوانستند همگام با تحول رسانه‌های جهانی خودشان را تغییر دهند و به روز کنند. به همین دلیل ما اکنون روزنامه‌هایی داریم که فعالیت‌های آنها در نسخه چاپی متفاوت با شبکه‌های اجتماعی‌شان است. ما اکنون روزنامه‌هایی داریم که وب‌سایت آنها تصویری از نسخه چاپی است بدون این که ذره‌ای از توانایی‌های فضای وب برای انتشار محتوا استفاده کرده باشند.

برخی تصور می‌کنند کاغذ و بوی کاغذ نوستالژی دارد و به همین دلیل وب‌سایت روزنامه‌ها تصویر نسخه چاپی است، در حالی که با مرور در رسانه‌های مطرح جهان حتی یک مورد پیدا نمی‌کنیم که چنین کاری کرده باشد.

رسانه‌هایی که زمانی فقط نسخه چاپی داشتند اکنون قوی‌ترین رسانه‌ها در فضای آنلاین هستند. آنها به صورت پیوسته در فضای آنلاین تولید محتوا می‌کنند و ممکن است مطلبی ابتدا در وب‌سایت منتشر شود و بعدا در نسخه چاپی و یا دیگر کانال‌های دیجیتال و غیر دیجیتال. کانال‌های رسانه‌ای مقتضیات خود را دارند و نکته مهم در فضای رسانه‌ها این است که هر کانال باید به صورت کامل پیام را منتقل کند نه این که مخاطب را به کانال‌های دیگر حواله دهد؛ اتفاقی که به اشتباه در ایران جا افتاده و چون ارتباط ارگانیکی بین فعالان بخش‌های گوناگون تحریریه‌های هر کانال (مثلا ویدیو و وب‌سایت و نسخه چاپی) وجود ندارد همه آنها در خدمت یک کل مشترک نیستند.

ما در راه پرداخت با تغییر نگاهمان نسبت به فضای آنلاین تلاش کردیم مدل جدید درآمدی خلق کنیم. در ایران رسانه‌ها متمایل به استفاده از بنر‌های چشمک‌زن هستند و در سال‌های اخیر کسب‌وکارهایی که این بنرهای زشت چشمک‌زن را بین رسانه‌ها پخش می‌کنند شکل گرفتند.

ما معتقدیم رسانه جایی است که مخاطب بتواند با آرامش محتوا را دریافت کند. به همین خاطر طراحی وب‌سایت راه پرداخت مانند بیشتر رسانه‌های خوب جهان مثل اکونومیست و نیویورک تایمز مینیمال است. چون تمرکز اصلی باید بر محتوا باشد نه تبلیغات زشت بنری چشمک‌زن.

ما در این سال‌ها تلاش کردیم شبکه‌ای از همراهان راه پرداخت ایجاد کنیم. کسانی که در بخش‌های گوناگون تولید محتوا به کمک ما آمدند و اگر محتوای راه پرداخت امروز مورد استفاده پژوهشگران و بخش‌های گوناگون کسب‌وکارها قرار می‌گیرد به دلیل همین همراهی است.

ما از ابتدا تمرکزمان را بر کسانی گذاشتیم که رسانه ندارند ولی حرف دارند. بسیار از افرادی که اولین بار توسط راه پرداخت معرفی شدند بعدا بارها و بارها مورد استفاده حتی رسانه‌های عمومی‌تر قرار گرفتند. ما در راه پرداخت تلاش کردیم یک کارخانه معرفی چهره‌های فعال کسب‌وکارها راه بیندازیم. 

امیدواریم بتوانیم امسال با تامین مالی، برنامه‌هایی که در زمینه توسعه ساختار و فرایندها داریم را هم جلو ببریم و راه پرداخت در زمینه پیکربندی و تولید قوی‌تر از گذشته بتواند محتوای اثربخش تولید کند. 

اما در زمینه پیشنهاد (محصول) ما از ابتدا تصورمان تکامل تدریجی بوده است. اگر از همان ۱۰ سال پیش می‌خواستیم کامل‌ترین محصول را بسازیم احتمالا مانند بسیاری با انبوهی برندهای پراکنده و بی‌اثر مواجه بودیم. ما تمرکزمان بر یک برند بود: راه پرداخت. امروز راه پرداخت هم در فضای آنلاین، هم در زمینه صوت و تصویر و ویدیو، هم در حوزه‌های چاپی (کتاب و ماهنامه) به صورت مستمر فعالیت دارد و هر کدام برای خودشان یک ساز نمی‌زنند. تمام این فعالیت‌ها در امتداد هم هستند و تمام تلاش ما این بوده است که سیستم محصول در راه پرداخت را به مرور کامل و کامل‌تر کنیم. 

و اما تجربه. ما از روز اول با پرداخت الکترونیکی شروع کردیم؛ به مرور فعالان فناوری‌های بانکی و بانکداری هم به مخاطبان ما اضافه شدند. در ادامه فعالان صنایع بیمه و فعالان عرصه بورس و سرمایه‌گذاری را هم در دایره مخاطبان راه پرداخت قرار دادیم. حالا این طور می‌گوییم: همه مدیران و کارشناسان مالی همه صنایع  و همه مدیران و کارشناسان صنایع مالی.

طیف وسیع مخاطبانی که در نظر گرفتیم یک ویژگی مشترک دارند: به دنبال روندها و رویدادهای تاثیرگذار بر آینده حرفه‌ای شخصی و البته کسب‌وکارهای خودشان هستند. مخاطبان راه پرداخت طیف پیشرو مدیران و کارشناسانی هستند که می‌خواهند بدانند در آینده نزدیک دنیای مالی چگونه تغییر می‌کند. 

ما فقط بر آینده تمرکز نکرده‌ایم و تلاش می‌کنیم هم درباره دیروز و هم درباره امروز تولید محتوا کنیم ولی در کل نگاه ما به آینده است. اگر به امروز می‌پردازیم تلاش‌های روزنامه‌نگارانه‌ است برای ایجاد توجه و انگیزه برای تغییر و بهبود ساختارها و فرایندها. منتها پیام اصلی راه پرداخت پیام آینده است و تلاش می‌کنیم چند گام جلوتر را ببینیم؛ در این زمینه ده‌ها مثال وجود دارد که راه پرداخت برای اولین بار روندهایی را مطرح کرد و در آن زمینه پیشگام بود؛ منتها هیچ‌گاه مسئله ما این نبوده و نخواهد بود که اولین باشیم. ما تلاش می‌کنیم و از یاد گرفتن و یاد دادن لذت می‌بریم.

در زمینه تجربه ما تلاش کردیم با یک هویت واحد با مخاطبان صحبت کنیم و به همین دلیل نام تمام فعالیت‌های ما راه پرداخت است. درباره عصر تراکنش هم این توضیح را بدهم که اگر محدودیت‌های وزارت ارشاد نبود که رسانه در فضای آنلاین و فضای چاپی نمی‌توانند نام یکسان داشته باشند نام نشریه چاپی ما هم راه پرداخت بود. رسانه‌هایی مثل اکونومیست را ببینید که فقط یک نام دارند.

امیدواریم امسال بتوانیم موسسه راه پرداخت را با تغییر در ساختارها و فرایندها به جایی تبدیل کنیم که بیش از گذشته به مخاطبان خود خدمت کند.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *