پاسخ معمای «پیتزا و نان باریک؛ دسته‌بندی‌کردن یا نکردن، مساله این است»

معمای «پیتزا و نان باریک؛ دسته‌بندی‌کردن یا نکردن، مساله این است» در کتاب «درآمدزایی از نوآوری» و در فصل ششم این کتاب با عنوان «در طراحی محصول، پیکربندی و دسته‌بندی بیش از آنکه هنر باشند، علم هستند» مطرح شده است. کتاب درآمدزایی از نوآوری با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و توسط راه پرداخت منتشر شده است. در ادامه پاسخ کامل این معما را می‌بینیم.

اغلب افراد می‌گویند پاسخ ۳۳۰۰ دلار است. با تعیین قیمت هشت دلار برای پیتزا (که بخش‌های A و B می‌خرند) و 8.5 دلار برای نان باریک (که بخش‌های C و D می‌خرند) به این عدد می‌رسند. درآمد کل 3300$ = (100*2*8.5$) + (100*2*8$) است. این رقم زمانی حداکثر درآمد است که نتوانید دسته‌بندی کنید.

وقتی بتوانید پیتزا و نان باریک را به‌صورت دسته‌بندی ارائه کنید، چطور؟ حتما برخی از شما

به این گزینه فکر کردید و پاسختان ۴۲۰۰ دلار بوده است. ممکن است بگویید اگر نان باریک و پیتزا را در یک دسته با قیمت 10.5 دلار عرضه کنید، هر چهار بخش می‌توانند آن را بخرند و می‌خرند. درمجموع 4200$=100*4*10.5$ درآمد به ‌دست می‌آورید.

اگر این پاسخ را دادید، تبریک می‌گویم! بله، دسته‌بندی درآمدتان را از ۳۳۰۰ دلار به ۴۲۰۰ دلار می‌رساند (که معادل افزایش ۲۷ درصدی است).

به قدرت دسته‌بندی اعتقاد پیدا کردید؟ اگر بیشتر به ذهنتان فشار می‌آوردید، حداکثر درآمد را به‌جای ۴۲۰۰ دلار، ۴۴۰۰ دلار محاسبه می‌کردید. حتما می‌پرسید چطور؟ در این حالت، پیتزا و نان باریک را با هم ۱۳ دلار می‌فروشید که بخش‌های B و C آن را می‌خرند و بعد پیتزا و نان باریک را به‌صورت جداگانه ۹ دلار می‌فروشید. بخش A پیتزا و بخش D نان باریک را می‌خرد. درآمد کل شما مساوی با 4400$=(100*1*9$) + (100*1*9$) + (100*2*13$) می‌شود.

این مدل را دسته‌بندی تلفیقی می‌گویند. در این مدل محصولات هم جداگانه و هم به‌صورت دسته‌بندی فروخته می‌شوند. با این مدل ۳۳ درصد بیشتر از فروش جداگانه درآمد کسب کردید.

اگر پاسختان ۴۴۰۰ دلار بود، خودتان را دست‌کم نگیرید. وقتی این معما را از مدیران ارشد می‌پرسیم، کمتر از ۱۰ درصد به ۴۴۰۰ دلار می‌رسند.

نکته فوق‌العاده: توجه داشته باشید که اگر پیتزا و نان باریک را به‌تنهایی ۹ دلار و به‌صورت دسته‌بندی ۱۳ دلار ارائه کنید، به ‌نظر می‌رسد که دسته‌بندی را با پنج دلار تخفیف ارائه کرده‌اید (در مقایسه با مجموعشان به‌صورت جداگانه که ۱۸ دلار تمام می‌شود). در واقعیت، اصلا تخفیف نداده‌اید. فقط از تمایل به پرداخت هر بخش به نفع خودتان استفاده کرده‌اید. با این حال می‌توانید «وانمود» کنید، دسته‌بندی تخفیف خورده که فروش را بیشتر افزایش می‌دهد. اگر محاسبات را در مورد بخش‌های مختلف درست انجام دهید، اغلب می‌توانید بدون تخفیف‌دادن، وانمود کنید تخفیف داده‌اید. باحال نیست؟

برای مقایسه راحت‌تر، پاسخ‌هایی که در موردشان بحث کردیم در جدول زیر خلاصه شده‌اند.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “پاسخ معمای «پیتزا و نان باریک؛ دسته‌بندی‌کردن یا نکردن، مساله این است»”

  1. رضارازابادی نیم‌رخ

    ازنظر من در پیتزا تهیه نان نیم دلار
    تهیه مواد درجه یک طبیعی ۶دلار
    بسته بندی یک سوم دلار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *