موسسه راه پرداخت؛ فصل جدید فعالیت‌های رسانه‌ای راه پرداخت

راه پرداخت از ۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ شروع شد؛ با مطلبی در وب‌سایت راه پرداخت. تیم کوچک و چابک راه پرداخت از همان ابتدا به دنبال انتقال حرفی جدید بود. حرف جدید راه پرداخت چه بود؟ یادتان هست کتاب‌های دیوان حافظ را. کسانی که شعر حافظ را به ما معرفی کردند اصرار داشتند فونت شعرها باید نستعلیق باشد؛ همین خواندن شعرهای حافظ را سخت‌تر می‌کرد. یا وقتی ملودی و موسیقی برای آن ساختند اصرار داشتند این شعرها باید در دستگاه خاصی خوانده شوند. گاهی اوقات تصور می‌کنیم این کارها حجابی شدند بین ما و حافظ. به همین شکل رسانه‌های ما هم سعی می‌کردند پرطمطراق باشند.

این زمینه باعث که ما تلاش کنیم حجاب نباشیم. ما تلاش کردیم این رسانه نباشد که دیده می‌شود این مردم باشند که خودشان را در آینه رسانه می‌بینند. به همین خاطر در همه این سال‌ها تلاش کردیم کم درباره خودمان حرف بزنیم و بیشتر به کار رسانه بپردازیم تا خودنمایی. منتها گاهی لازم است حرف بزنیم و از آن چه در سر داریم بگوییم. این گفتن ندای یاری طلبیدن است برای ادامه مسیر. هیچ رسانه‌ای بدون حمایت‌های مخاطبان و کسب‌وکارها نمی‌تواند به مسیرش ادامه دهد. خلاصه این که بعد از ۸ سال فعالیت پیوسته مزاحم شدیم و می‌خواهیم خودمان را معرفی کنیم. انشاالله دفعه بعدی که درباره خودمان حرف می‌زنیم ۸۰ ساله باشیم!

درباره راه پرداخت (موسسه شبکه عصر تراکنش)

موسسه راه پرداخت یک مجموعه‌ رسانه‌ای است که در زمینه فناوری‌های مالی (فین‌تک) شناخته شده؛ ولی ما به فراتر از فین‌تک می‌اندیشیم. ما در راه پرداخت تمرکزمان بر تولید و توزیع محتوای اثربخش است؛ نخ تسبیح همه فعالیت‌های راه پرداخت هم پنج واژه است؛ فناوری، نوآوری، ایده‌ها، تفکر طراحی و کسب‌وکارها. راه پرداخت در این سال‌ها تلاش کرده صدای بخش خصوصی اقتصاد ایران باشد. در این سال‌ها تلاش کردیم روندها و رویدادهای مرتبط با فین‌تک ایران را پوشش ‌دهیم. مدتی است تلاش می‌کنیم به فراتر از فین‌تک هم بپردازیم. ما در راه پرداخت تلاش کرده‌ایم از ویدئو، تصویر، گرافیک و متن کمک بگیریم تا بتوانیم یک منبع قابل اعتماد رسانه‌ای بسازیم. هرچند معتقدیم راه پرداخت فقط یک رسانه نیست؛ راه پرداخت شبکه اجتماعی فعالان فناوری و نوآوری ایران است یا حداقل تلاش می‌کند باشد. این شبکه فعلا از شش بخش اصلی تشکیل شده و در آینده نزدیک به‌مرور بخش‌های دیگری به آن اضافه می‌شود:

  • پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت (رسانه دیجیتال راه پرداخت)؛
  • ماهنامه عصر تراکنش (رسانه چاپی راه پرداخت)؛
  • برنامه ویدئویی راه پرداخت (فین‌تک‌لند)؛
  • انتشارات راه پرداخت (انتشار کتاب و آموزش در زمینه فناوری و نوآوری)؛
  • فین‌تک ایران (حمایت از برگزاری رویدادهای خوب مرتبط با فناوری و نوآوری در ایران)؛
  • آکادمی راه پرداخت (همکاری در تولید گزارش‌های تحقیقاتی کاربردی برای کسب‌وکارها).

۱

درباره پایگاه خبری راه پرداخت

پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران

پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران است. این پایگاه خبری از دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون پرمخاطب‌ترین رسانه فارسی‌زبان فین‌تک ایران است. این پایگاه زیر نظر هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. ما در راه پرداخت توانسته‌ایم با به دست آوردن اعتماد فعالان بانکداری و پرداخت ایران به منبعی معتبر در زمینه اطلاع‌رسانی فناوری‌های بانکداری و پرداخت تبدیل شویم. راه پرداخت در حال حاضر روزانه بیش از 3۰ هزار بازدیدکننده دارد و در بین ۶۰۰ وب‌سایت برتر ایران در رتبه‌بندی الکسا قرار دارد. در بین رسانه‌هایی که در زمینه اقتصاد و بانکداری فعالیت می‌کنند، راه پرداخت جزء رسانه‌های پرمخاطب است. در آخرین بررسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه خبری راه پرداخت یکی از 10 وب‌سایت برگزیده تخصصی ایران شد. با توجه به مطالبی که از سال ۱۳۹۰ تا به امروز در راه پرداخت منتشر شده، این وب‌سایت به منبعی برای بررسی تاریخچه پرداخت و بانکداری ایران تبدیل شده است.

در حال حاضر این حوزه‌ها در راه پرداخت پوشش داده می‌شوند: فین‌تک، اینشورتک، ولث‌تک، رگ‌تک، بانک‌تک، پی‌تک، لندتک، مدیریت مالی، رمیتنس و ارزهای رمزنگاری‌شده. از بین روندهای مهم فناوری نیز این چند مورد توجه ما را جلب کرده است: بیگ‌‌دیتا، یادگیری ماشین، هوش تجاری، هوش مصنوعی، ارزش افزوده، واقعیت مجازی، احراز و تایید هویت دیجیتال، اینترنت اشیا، امنیت،‌ اومنی‌چنل، بیومتریک، ربوتیک و بلاکچین.

اقتصاد اشتراکی، نوآوری، تجربه کاربری، تحول دیجیتال، موبایل و منابع انسانی هم مورد توجه ویژه راه پرداخت است.

راه پرداخت بعد از فعالیت مستمر در عرصه‌های فناوری و نوآوری بانکداری و پرداخت از سال 1397 شروع به فعالیت در عرصه‌های جدیدتری مانند بیمه و بورس کرده و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده راه پرداخت را به مرجع مورد اعتماد فعالان نوآور صنایع گوناگون تبدیل کنیم.

در این تنگ غروب و هول بیابان و راه دور، راه پرداخت راهنمایی بی‌ادعاست.

از مهم ترین اهداف راه پرداخت در سال 1398 شروع و استمرار تولید محتوا به زبان انگلیسی است.

  • آمارهایی درباره راه پرداخت:
  • 8 سال فعالیت رسانه‌ای تخصصی مستمر؛
  • انتشار بیش از ۱۸ هزار مطلب تخصصی؛
  • بیش از ۳۰۰ برگه معرفی کسب‌وکارهای فین‌تک ایران؛
  • دریافت بیش از ۱۰ هزار کامنت از مخاطبان؛
  • بیش از 3۰ هزار بازدیدکننده روزانه؛
  • بیش از 10 میلیون بازدیدکننده سالانه؛
  • بیش از ۸ هزار عضو در کانال تلگرامی؛
  • بیش از ۷۰۰ عضو متخصص در گروه‌های تلگرامی خصوصی؛
  • یکی از ۶۰۰ وب‌سایت پربازدید ایران در الکسا؛
  • دارای رتبه الکسای حدود ۲۲ هزار وب‌سایت پربازدید جهان؛

و در پایان و نه کم‌اهمیت‌تر از بقیه

  • حمایت بیش از ۳۳ کسب‌وکار فناوری ایران از راه پرداخت که مهم‌ترین سرمایه ماست.

فرصت‌های همکاری:

اگر پیامی دارید که در زمینه‌های مرتبط با فناوری، نوآوری، ایده‌ها، تفکر طراحی و کسب‌وکارهاست، می‌توانید به راه پرداخت اعتماد کنید.

اگر کسب‌وکاری دارید که می‌خواهید از یک رسانه برای رساندن پیام‌تان استفاده کنید، می‌توانید روی راه پرداخت حساب کنید.

۲

ماهنامه عصر تراکنش

فین‌تک و فراتر از آن / هیچ عشقی با سکوت زنده نمی‌ماند

تیم راه پرداخت بعد از ۱۲ سال همکاری با رسانه‌های گوناگون و همکاری رسانه‌ای با تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های فناوری ایران و انتشار ویژه‌نامه‌های چاپی تخصصی، تصمیم به انتشار ماهنامه چاپی «عصر تراکنش» گرفت. مخاطب عصر تراکنش مدیران و کارشناسان ارشد فناوری‌های مالی ایران هستند. «عصر تراکنش» نام نشریه الکترونیکی راه پرداخت بود که اولین‌بار در سال ۱۳۹۲ به‌صورت الکترونیکی در وب‌سایت راه پرداخت منتشر شد. هدف از انتشار نسخه چاپی رساندن پیام راه پرداخت به بخشی از مخاطبانی بود که هنوز به رسانه‌های سنتی اعتماد بیشتری دارند. در صورتی که جایگاه رسانه‌های دیجیتال در بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ایرانی بهبود یابد، فرم انتشار ماهنامه عصر تراکنش هم تغییر خواهد کرد. امیدواریم بتوانیم از طریق این رسانه بخش بیشتری از مدیران ایرانی را با روندهای تغییر در جهان امروز آشنا کنیم. کلیدواژه‌های محتوایی عصر تراکنش پنج واژه فناوری، نوآوری، ایده‌ها، تفکر طراحی و کسب‌وکارهاست. فعلا تمرکز این ماهنامه بر بانکداری، پرداخت، بیمه و بورس است و به‌مرور حوزه‌های بیشتری را پوشش خواهد داد.

نشریه و وب‌سایت وایرد یکی از مهم‌ترین الگوهای عصر تراکنش است. راستی هنوز بهترین شماره عصر تراکنش منتشر نشده است.

فرصت‌های همکاری:

اگر پیامی دارید که در زمینه‌های مرتبط با فناوری، نوآوری، ایده‌ها، تفکر طراحی و کسب‌وکارهاست، می‌توانید به عصر تراکنش اعتماد کنید.

اگر کسب‌وکاری دارید و به‌دنبال انتشار آگهی درباره کسب‌وکارتان هستید، می‌توانید به عصر تراکنش اعتماد کنید.

۳

انتشارات راه پرداخت

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش / کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی

ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم، موضوعات خشک و نه‌چندان جذاب را با کمک کتاب‌هایی با زبانی متفاوت به موضوعی جذاب تبدیل کنیم.

انتشارات راه پرداخت بخش تولید کتاب و آموزش موسسه راه پرداخت است. در چند سال اخیر ما کتاب‌های هیجان‌انگیزی در زمینه فناوری‌های مالی منتشر کرده‌ایم.

با توجه به وجود تعداد بسیار زیاد کتاب‌های انگلیسی و خوانده‌نشده، رویکرد فعلی ما ترجمه کتاب‌های مهم جهان در زمینه فناوری‌های مالی است، هرچند در سال‌های گذشته دست به تالیف تنها دانشنامه پرداخت و بانکداری ایران به زبان فارسی هم زده‌ایم. ممکن است بگویید این روزها کسی کتاب نمی‌خواند، چه برسد به اینکه کسی وقت بگذارد کتابی در زمینه مالی بخواند؛ ولی خواندن کتاب لذتی دارد که دوست داریم افراد بیشتر و بیشتری را در این لذت شریک کنیم. هنوز بهترین کتاب راه پرداخت منتشر نشده است.

 کتاب‌های منتشرشده توسط انتشارات راه پرداخت تاکنون:

فرهنگ واژه‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک / دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی / بانک ۳.۰ / بانک دیجیتال / بانکداری مجازی / گسست بانک‌ها / راهنمای بیت‌کوین / فین‌تک در یک نگاه / خداحافظ بانک‌ها / شکست بانک / کتاب فین‌تک / کسب‌وکار بلاکچین / بانک هوشمند / قدرت بانکداری همراه / انقلاب بلاکچین / مبانی بلاکچین / بلاکچین و قانون / پایان پول / نفرین پول نقد / مجموعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی / چهره‌های فین‌تک ایران.

برخی از کتاب‌هایی که به‌زودی منتشر می‌شود:

اکوسیستم فین‌تک ایران / بلاکچین ایران / پرداخت ایران / کتاب ولث‌تک / کتاب اینشورتک / کتاب رگ‌تک / بانک ۴.۰ / جدايي بانک‌ها / پایان بانکداری / بیت‌کوین استاندارد / استادی در بیت‌کوین / بلاکچین، فین‌تک و مالیه اسلامی.

فرصت‌های همکاری:

اگر کتابی تالیف کرده‌اید یا ترجمه و به‌دنبال ناشری برای انتشار آن می‌گردید، راه پرداخت را هم در ذهن داشته باشید.

اگر کسب‌وکاری دارید و می‌خواهید از توسعه دانش در ایران حمایت کنید، کتاب‌های راه پرداخت فرصت‌های خوبی برای شما ایجاد می‌کند.

۴

برنامه ویدئویی راه پرداخت / پادکست راه پرداخت

ویدئو از ابتدا مورد توجه راه پرداخت بوده و در آینده نزدیک به یکی از اصلی‌ترین روش‌های تولید رسانه‌ای راه پرداخت تبدیل خواهد شد. ما تصور می‌کنیم ویدئو ابزار بسیار مناسبی برای انتقال پیام است و با توجه به گسترش زیرساخت‌های دیجیتال این امکان فراهم شده که بتوانیم پیام خود را به‌صورت ویدئویی با بهترین کیفیت منتشر کنیم.

در حال حاضر کانال راه پرداخت در آپارات پربازدیدترین کانال تولید محتوای تخصصی در زمینه فناوری‌های مالی است. ویدئوهای ما در آپارات بیش از نیم‌میلیون بازدید داشته و تا امروز بیش از ۱۱۰۰ ویدئو تولید کرده‌ایم. در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سال ۱۳۹۲ مستند «این بازار ماست» را تولید کردیم و امیدواریم بتوانیم مستندهای بهتری تولید و منتشر کنیم. هنوز بهترین مستند ما منتشر نشده است.

پادکست راه پرداخت هم به‌زودی و با قدرت کارش را شروع خواهد کرد.

فرصت‌های همکاری:

اگر می‌خواهید از طریق ویدئو پیامی را منتقل کنید، می‌توانید روی ما حساب کنید.

اگر کسب‌وکاری دارید و به‌دنبال تولید ویدئوي کسب‌وکارتان هستید، می‌توانید به راه پرداخت اعتماد کنید.

۵

رویداد راه پرداخت

راه دور است و بیابان در پیش

رسانه‌ها در دنیا بعد از مدت‌زمانی که به لحن، بیان و جایگاه خاص خود می‌رسند و مخاطبان خود را می‌یابند، سعی می‌کنند رویدادهایی برگزار و از طریق این رویدادها زمینه رشد و توسعه حوزه‌هایی که در آنها فعالیت دارند را فراهم سازند. یکی از معروف‌ترین این رویدادها در حوزه‌های مرتبط با فناوری و نوآوری رویداد تک‌کرانچ است. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که بعد از سال‌ها همکاری در برگزاری رویدادهای خوب برگزاری یک رویداد خاص با شیوه راه پرداخت را شروع کنیم. تا امروز از ده‌ها رویداد خوب حمایت کرده‌ایم و قطعا این حمایت در سال‌های آتی هم ادامه خواهد داشت. تا امروز از چند رویداد بین‌المللی گزارش‌های دست اول تهیه کرده‌ایم و این روند با قدرت ادامه خواهد یافت. با توجه به انتظاری که در این سال‌ها از راه پرداخت ایجاد شده، قطعا برگزاری یک رویداد کار پرچالشی است؛ به خاطر همین در راه پرداخت زمزمه می‌کنیم راه دور است و بیابان در پیش. ما در راه پرداخت دوست داریم از حریم امن‌مان بیرون بیاییم و خودمان را بیندازیم وسط گود.

ما افتخار می‌کنیم که بزرگان فناوری‌های مالی ایران، راه پرداخت را لایق توجه دانسته‌اند؛ ما ارزش این توجه را می‌دانیم و امیدواریم در ادامه بتوانیم حضور موثرتر و مفیدتری داشته باشیم.

۶

آکادمی راه پرداخت

مرکب لنگ است و راه دور است / دل را چه کنم که ناصبور است

«وایت‌پیپر» یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های تولید محتواهای فنی و کسب‌وکاری در جهان است که چندان در ایران مورد توجه قرار نگرفته. همان‌طور که در پایگاه خبری راه پرداخت تلاش کردیم شیوه‌های جدیدی از تولید و توزیع محتوا را پیاده‌سازی کنیم، بنا داریم با همکاری کسب‌وکارهای ایران دست به تولید و انتشار «وایت‌پیپر» بزنیم. پیش از این گزارشی آماری و تحقیقاتی در زمینه فین‌تک ایران تولید و بخش‌هایی از آن را در ماهنامه عصر تراکنش و پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت منتشر کردیم. در راه پرداخت به‌روز‌ترین و جامع‌ترین فهرست کسب‌وکارهای فناوری‌های مالی ایران را ساخته‌ایم که بارها مورد استفاده گزارش‌های گوناگون قرار گرفته است. حالا تصمیم گرفته‌ایم این مسیر را جدی‌تر دنبال کنیم.

یکی دیگر از پروژه‌های آکادمی راه پرداخت تاریخ شفاهی فناوری‌های بانکداری ایران است که تاکنون بخش‌هایی از آن در ماهنامه عصر تراکنش و پایگاه خبری راه پرداخت منتشر شده است. یک جلد از این پروژه هم به شکل کتابی با عنوان «چهره‌های فین‌تک ایران» چاپ و منتشر شده است.

پروژه‌های جدید راه پرداخت

فین‌تک بیس

در سال‌های اخیر در راه پرداخت تلاش کردیم آرام و پیوسته اطلاعات قابل انتشار کسب‌وکارهای فعال در زمینه‌های فناوری مالی ایران را جمع‌آوری و منتشر کنیم. کاری که کردیم حالا به مرجعی قابل توجه در زمینه دسترسی به اطلاعات کسب‌وکارها تبدیل شده است. اکنون الگویی مانند کرانچ‌بیس را پیش روی خودمان قرار داده‌ایم و به این فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم یک کرانچ‌بیس برای کسب‌وکارهای ایرانی فراهم کنیم. نام این پروژه در راه پرداخت فعلا «فین‌تک‌بیس» است.

فین‌تک جابز

منابع انسانی اگر مهم‌ترین چالش کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری و فناوری نباشد، حتما یکی از مهم‌ترین‌هاست. متاسفانه مهاجرت نیروهای حرفه‌ای و ساختارهای نامناسب قوانین کار و تامین اجتماعی برای کارفرما و منابع انسانی باعث شده که شرکت‌های فناوری با چالش‌های جدی در زمینه حفظ و نگهداری سرمایه‌های انسانی‌ روبه‌رو باشند. با توجه به اعتماد طیف وسیع کسب‌وکارهای فناوری و نوآوری ایران و دسترسی به مخاطبان گسترده در سال‌های اخیر تلاش کردیم با انتشار آگهی‌های استخدام زمینه دسترسی کسب‌وکارها به نیروهای مناسب و جویای کار را فراهم کنیم.

حالا این موضوع در راه پرداخت به شکل یک پروژه تعریف شده که هدف آن یافتن پاسخ این پرسش است که راه پرداخت چگونه می‌تواند بستر مناسبی برای ارتباط کسب‌وکارها و نیروهای آماده به کار فراهم کند؟ نام این پروژه در راه پرداخت فعلا «فین‌تک جابز» است.

دانشنامه راه پرداخت

تنها دانشنامه چاپی پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران را سال ۱۳۹۳ در راه پرداخت منتشر کردیم. این دانشنامه در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی و با تیراژ سه هزار نسخه چاپ و منتشر شد. تصور می‌کنیم انتشار دانشنامه به‌صورت آنلاین راه مناسب‌تری نسبت به نسخه چاپی باشد. حالا تصمیم گرفته‌ایم راهی پیدا کنیم و نسخه جدید دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی را به‌صورت آنلاین منتشر کنیم. البته گفتني است کار نسبت به آن چیزی که منتشر شده، ابعاد گسترده‌تری یافته و حوزه‌های متنوع فناوری‌های مالی را شامل می‌شود.

کافه فین‌تک

کافه فین‌تک نام پروژه‌ای است که هدف اصلی آن ایجاد بستری برای گفت‌وگو در زمینه فناوری و نوآوری است. «کورا» یکی از بهترین نمونه‌هایی است که در ذهن داریم. قصد نداریم یک کورای فارسی بسازیم. هدف‌مان صرفا ساخت بستری برای گفت‌وگو در مورد موضوعات تخصصی است. البته بدمان هم نمی‌آید که روزی یک کافه فین‌تک واقعی راه بیندازیم!

وبلاگ راه پرداخت

شاید این یکی را نتوان یک پروژه دانست. تصمیم گرفته‌ایم با مخاطبان راه پرداخت درباره موضوعات روزمره راه پرداخت صحبت کنیم. هدف‌مان این است که بتوانیم ارتباط صمیمانه‌تری با مخاطبان برقرار کنیم و زمینه همکاری‌های اثربخش را فراهم کنیم. وبلاگ هم یک پروژه است و امیدواریم بتوانیم آن را به کانالی برای ارتباط اثربخش با مخاطبان راه پرداخت تبدیل کنیم.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *