قربانی: تراکنش‌های بی‌رویه هزینه اضافی به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در برنامه خندوانه حضور یافت و از مصرف بی‌رویه تراکنش‌های بانکی و پرداختی صحبت کرد.

قربانی با یک مثال ساده هزینه گزافی که با تراکنش‌های خرد به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود را توضیح داد و گفت: «ممکن است وقتی در یک نانوایی هزار تومان با کارتخوان پرداخت می‌کنیم، از این شیوه پرداخت احساس رضایت داشته باشیم، اما واقعیت این است که در آن لحظه می‌توانستیم از سکه و اسکناس استفاده و هزینه کمتری را به کشور تحمیل کنیم.»

او با بیان اینکه تراکنش‌های بانکی در کشور برای ما و مصرف‌کننده نهایی رایگان است، گفت: «همین موضوع باعث شده که از هزینه‌های زیادی که برای این تراکنش‌ها صرف می‌شود، بی‌اطلاع بمانیم. سال گذشته بیش از 9 هزار میلیارد تومان برای همین تراکنش‌ها هزینه شده و جالب است بدانید که بخش زیادی از این تراکنش‌ها، تراکنش‌های خرد است. تراکنش‌هایی که بسیاری از آنها زیر 50 هزار تومان است. حالا سیستم بانکی به ازای هر تراکنش، 250 تومان هزینه می‌دهد و وقتی ما این هزینه را نمی‌دهیم؛ تصور می‌کنیم که این تراکنش‌ها رایگان است.»

 

تفاوت شیوه پرداخت ما با دنیا

به گفته قربانی اگر برای هر موضوع و پرداخت خردی از تراکنش‌ها استفاده کنیم، به اقتصاد ضربه می‌زنیم. در صورتی که راه درست‌تر این است که برای دویست، پانصد، هزار و حتی 5 هزار تومان از سکه و اسکناس استفاده شود.

او با اشاره به هزینه‌های پنهانی که صرف اینگونه تراکنش‌ها می‌شود، توضیح داد: «سیستم یک دستگاه کارتخوان به سیستم‌های بسیار پیچیده بانکی متصل است و منابع انسانی گسترده‌ای برای نگهداری این شبکه وجود دارد که هزینه‌بر است. در دنیا پذیرنده‌ها یا فروشندگان هزینه تراکنش‌ها را پرداخت می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تراکنش‌ها به‌صورت بی‌رویه انجام نشود. اگر بخواهیم به اقتصاد کشور کمک شود، بهتر است به همین کارهای کوچک توجه داشته باشیم و راه‌های درست‌تر را انتخاب کنیم.»


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *