در دوره جامع کسب‌وکار بلاکچین چه چیزی به دست می‌آورید؟

دوره جامع کسب‌وکار بلاکچین دی‌ماه 97 در 5 نوبت در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار می‌شود. رضا قربانی، رییس هیات مدیره راه پرداخت مدرس این دوره است و مدیران کسب‌وکارهای مالی و مدیران کسب‌وکارهای سرمایه‌گذاری ایران مخاطب آن هستند.

اگر یکی از فعالان کسب‌وکارهای مالی ایران هستید، حتما یکی دو سال اخیر واژه‌هایی مثل بلاکچین و ارز رمزها به گوشتان خورده است. این واژه‌ها در محافل تخصصی مالی و رسانه‌ای به طور مرتب تکرار می‌شود و همه از این می‌گویند که فرصت بزرگی در پس این مفاهیم نهفته است. در زمان کنونی بسیاری از فعالان اقتصادی ایران به سراغ ماینینگ رفته‌اند و تلاش می‌کنند از این معدن طلای جدید طلا استخراج کنند.

بعضی از فعالان بازارهای بورسی هم به این حوزه مانند یک عرصه جدید سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند و عده کمی هم تلاش می‌کنند کسب‌وکارهای پنهان در پس این مفاهیم را درک کنند. همان‌طور که در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ میلادی و زمانی که وب خلق شد، کسانی که به سراغ درک منطق وب و ساختن کسب‌وکار در این فضای جدید رفتند، برنده‌های دنیای جدید بودند. در سال‌های آتی هم کسانی که امروز تلاش کرده‌اند منطق فضای جدید را درک کنند، برنده‌ها خواهند بود.

برای رانندگی لازم است آموزش‌های لازم را ببینید ولی هیچ معلمی نمی‌تواند به شما بگوید در آینده به کجا می‌روید؛ شرکت در دوره کسب‌وکار بلاکچین هم چنین حالتی دارد. در این دوره مبانی لازم برای درک دنیای جدید را در یک فضای تعاملی خواهید آموخت اما هیچ‌گاه انتظار نداشته باشید این دوره دقیقا به شما بگوید که کجا باید بروید. شما با حضور در این دوره صرفاً دانش مورد نیاز برای ساخت و راهبری کسب‌وکار در دنیای جدید را خواهید آموخت اما این شما هستید که به دلیل تجربه‌هایی که دارید می‌توانید این آموخته‌ها را به کار بیندازید.

بلاکچین یکی از ۱۰ فناوری برهم‌زننده نظم فعلی جهان امروز است و برخی آن را یک فناوری بنیادین می‌دانند که قابلیت تغییر بسیاری از مکانیسم‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی فعلی را دارد. پتانسیل موجود در بلاکچین را می‌توان با اینترنت مقایسه کرد. همان‌گونه که اینترنت سال‌ها بعد از خلق شدن راه خودش را پیدا کرده و مبدأ بسیاری از تحولات شد این احتمال وجود دارد که بلاکچین هم تغییرات جدی را رقم بزند. مدیران کسب‌وکارهای مالی برای به کنترل درآوردن پتانسیل‌های بلاکچین چه چیزهایی را باید بدانند؟ این دوره آموزشی تلاش می‌کند مدیران را برای مواجهه با این فناوری آماده کند و به آنها دید کامل و جامعی از روندهای تغییر بدهد. این دوره به شما کمک می‌کند در جنگل بلاکچین راه خودتان را پیدا کنید.

سرفصل‌های این دوره چیست؟

1. از انقلاب فین‌تک تا انقلاب بلاکچین؛ چرا بلاکچین یک فناوری بنیادین است؟

جان گیج می‌گوید: «نمی‌توانم ترس مردم از ایده‌های جدید را درک کنم. من از ایده‌های کهنه و قدیمی می‌ترسم.» توجه به فین‌تک در سال‌های گذشته به شکل اغراق‌آمیزی رشد داشته است. این رشد توجه در بین فعالان بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه تا حدی است که شارلاتان‌ها هم مثل قارچ رشد کرده‌اند. اخیراً سوزان چیستی، ویرایشگر ارشد کتاب فین‌تک تحقیقی انجام داده و نتیجه گرفته بسیاری از متخصصان فین‌تک درباره دانش فین‌تکی خود بلوف می‌زنند!

به گفته موسسه فین‌تک سیرکل، بسیاری از متخصصان حوزه فین‌تک ممکن است آن دانش و آگاهی که ادعایش را می‌کنند، نداشته باشند. به گفته این شرکت، ۹۴ درصد افراد فعال در حوزه سرویس‌های مالی می‌گویند که بسیاری از همکاران‌شان از لغات و کلماتی مانند «بلاکچین» یا «هوش مصنوعی» استفاده می‌کنند بدون اینکه حتی معنی آن را بدانند. جالب است حتی ۶۰ درصد افراد می‌گویند که چنین ادعا و به قول معروف بلوف زدن‌هایی، کاری رایج و معمول است. در واقع این متخصصان بر این باورند که عدم آموزش در سازمان‌های خدمات مالی بزرگ‌ترین عاملی است که مانع توسعه دانش و مهارت‌های دیجیتالی و فین‌تکی کارمندان می‌شود.

این موسسه بر این باور است که هیچ‌وقت برای توسعه مهارت‌های فین‌تکی و دیجیتالی افراد فعال در این حوزه دیر نیست و امروزه هم در صنعت خدمات مالی، ارتباط مستقیمی میان دانش واقعی دیجیتالی افراد و ارتقا و پیشرفت شغلی آنها وجود دارد؛ به همین دلیل انستیتوی فین‌تک سیرکل ایجاد شد تا بتواند کارشناسان مالی را با دانش عملی فین‌تک توانمند کند.

اینجا درباره این صحبت می‌کنیم که بلاکچین یک ابرتکنولوژی است؛ زیرا تکنولوژی‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خودش از چندین تکنولوژی تشکیل شده است. بلاکچین پوششی از کامپیوترها و شبکه‌هایی است که در بالای اینترنت ساخته شده‌اند. وقتی شما یک لایه ساختاری از یک بلاکچین را بررسی می‌کنید، متوجه خواهید شد که چندین قسمت تشکیل شده است؛ پایگاه داده، نرم‌افزار کاربردی، تعدادی از کامپیوترهای متصل به یکدیگر، مشتریان برای دسترسی به آن، محیط نرم‌افزاری برای توسعه آن، ابزار برای نظارت بر آن و قطعات دیگر.

بلاکچین فقط یک تکنولوژی جدید نیست؛ بلکه نوعی تکنولوژی است که سایر تکنولوژی‌های نرم‌افزاری موجود را به چالش می‌کشد؛ زیرا بلاکچین این پتانسیل و قابلیت را دارد که جایگزین روش‌های موجود شده یا آنها را کامل کند. در اصل، بلاکچین یک تکنولوژی است که سایر تکنولوژی‌ها را تغییر می‌دهد.

آخرین باری که شاهد چنین فناوری عالی‌ای بودم، به زمان ورود وب برمی‌گردد. وب نیز نحوه نوشتن برنامه‌های نرم‌افزاری را تغییر داد و تکنولوژی‌های نرم‌افزاری جدیدی را با خود به همراه آورد که تکنولوژی‌های نرم‌افزاری قدیمی را به چالش می‌کشیدند و جایگزین آنها می‌شدند. در سال 1933، یک زبان نشانه‌گذاری باعث تغییر حالت انتشار در وب شد. در سال 1995، جاوا یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب را تغییر داد. چند سال قبل از آن TCP/IP که یک پروتکل شبکه کامپیوتری است با تغییر کامل شبکه در سراسر جهان شروع به تغییر کرد.

2. تشریح مکانیسم بلاکچین؛ از صفر تا صد

«بلاکچین نوعی دفتر حساب توزیع‌شده است و این وعده را می‌دهد که با ایجاد اعتماد، شفافیت و کاهش اصطکاک بین اکوسیستم‌های کسب‌وکار، کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان تسویه و تصفیه تراکنش و بهبود جریان پولی باعث دگرگونی صنایع شود. امروزه به بانک‌ها، شرکت‌های تسویه و تصفیه وجوه، دولت‌ها و دیگر موسسه‌هایی اعتماد می‌کنیم که به عنوان مراجع مرکزی این حیطه شناخته شده و «تنها نسخه حقیقی تراکنش‌ها» را به شیوه‌ای امن در پایگاه داده خود دارند. مدل مرکزی اعتماد باعث ایجاد تأخیر و هزینه در تراکنش‌ها می‌شود (کمیسیون، کارمزد و ارزش زمانی پول). بلاکچین مدل اعتماد جایگزینی را در اختیارمان می‌گذارد و نیاز به مراجع مرکزی برای داوری تراکنش‌ها را از میان بر می‌دارد.»

هاروکی موراکامی می‌گوید «اگر نتوانید آن را بدون توضیح درک کنید، پس با توضیح دادن نیز آن را درک نمی‌کنید». اگر با تعریف بالا کاملاً متوجه شدید که بلاکچین چیست که تمام. اگر نه اینجا قرار است از طریق یک محیط تستی به شما نشان دهیم که بلاکچین دقیقاً چه چیزی است.

3. ده کاربرد بلاکچین در صنایع مختلف

سه‌ماههٔ اول سال ۲۰۱۸، با ۸۲۰.۱ میلیون دلار جذب سرمایه از طریق ۵۰ تراکنش، رتبه سوم را در بین تمامی دوره‌های سه ماهه به خود اختصاص داد. افزایش محبوبیت بخش بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده در سال گذشته، باعث شد تا رقم کل سرمایه‌گذاری‌شده، به عدد نجومی ۲.۸ میلیارد دلار برسد. از سال ۲۰۱۷ تاکنون، تقریباً دو سوم از سرمایه‌گذاری‌ها از طریق عرضهٔ اولیهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده (یا همان ICO ها) انجام شده‌اند.

ارزش بزرگ‌ترین معامله سال ۲۰۱۸ تاکنون، ۱۰۰ میلیون دلار است. این معامله، از طریق عرضهٔ اولیهٔ سکه انجام شده و بیش از ۸۰ هزار نفر در آن شرکت داشته‌اند. لازم به ذکر است که شرکت بانکرا (Bankera) که یک پلتفرم بانکداری بر مبنای بلاکچین است، این جذب سرمایه را مدیریت کرده است.

اینجا قرار است کاربردهای بلاکچین در فضاهای مختلف را بررسی کنیم.

4. نگاهی به دنیای کریپتوکارنسی، تاریخچه و آینده آن

پول دقیقاً چیست؟  آیا پول یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشر است؟ فلسفه پول چیست؟ چه ارتباطی بین فلسفه، پول، بانکداری و رسانه‌ها وجود دارد؟ اینجا اندکی تاریخ و اندکی فلسفه می‌خوانیم.

5.ساخت کیف پول و انجام عملیاتی یک تراکنش و بررسی ابعاد آن

بهترین راه برای درک کریپتوکارنسی‌ها این است که یک بار یک کیف پول درست کنید و یک تراکنش واقعی انجام دهید. اینجا مسیر یک تراکنش واقعی را بررسی می‌کنیم و قدرت بلاکچین را درک خواهیم کرد.

6 بررسی چند کریپتوکارنسی مطرح جهان

جنگ‌های دنیای کریپتوکارنسی‌ها جذابیت زیادی دارد. از آن جذاب‌تر ایده‌های مختلفی است که این روزها مطرح است. اینجا قرار است ایده‌های مختلف کریپتوکارنسی به جز بیت‌کوین را بررسی کنیم.

7. رگولاتوری بلاکچین و کریپتوها در جهان

کشورهای مختلف دنیا چه رویکردی نسبت به بلاکچین و کریپتوها دارند. وضعیت قانونی بلاکچین در ایران چگونه است؟

8. نقشه راه و آینده بلاکچین؛ چگونه بلاکچین را به خدمت بگیریم؟

رمز ارز ملی پایه ریال بر بستر بلاکچین ملی چقدر شدنی است؟ اساساً نوآوری دو گونه است؛ یا برهم‌زننده است یا اندکی وضع موجود را بهتر می‌کند. نوآوری‌های برهم‌زننده از اساس مدل‌های کسب‌وکار را تغییر می‌دهند و نوآوری‌هایی که اندکی کیفیت را بهتر می‌کنند، مدل کسب‌وکار را تغییر نمی‌دهند.

نوآوری‌های برهم‌زننده گاهی باعث مرگ یک صنعت و تولد صنعتی جدید می‌شوند. خودرو در برابر درشکه یک نوآوری برهم‌زننده بود. تندروتر کردن درشکه‌ها طبیعی است که نوآوری برهم‌زننده نبود. درون‌ها (پهپادها)، بیگ‌دیتا، واقعیت افزوده (AR)، چاپ سه‌بعدی، واقعیت مجازی (VR)، هوش مصنوعی (AI)، ربات‌ها، اینترنت چیزها یا اینترنت اشیا و ژنتیک ۹ فناوری برهم‌زننده این روزها هستند. دهمین مورد قلب تپنده بیت‌کوین؛ یعنی زنجیره بلوک یا بلاک‌چین است. هر کدام از این فناوری‌ها بخشی از کسب‌وکارها و زندگی را تغییر می‌دهند. بلاک‌چین نه فقط بانکداری که بسیاری از حوزه‌های مختلف را تغییر می‌دهد.

اینجا قرار است مسیر آینده را بررسی کنیم.

9. اکوسیستم بلاکچین ایران؛ تریدینگ، ماینینگ و توسعه نرم‌افزاری

چه کسانی در اکوسیستم بلاکچین ایران فعال هستند؟ یک نگاه سریع و نسبتاً جامع به همه فعالان این عرصه خواهیم داشت.

10. مطالعه موردی (ققنوس، استلار، ریپل، هایپرلجر و … .)

در ایران و جهان تلاش‌های جدی در زمینه توسعه بلاکچین انجام شده است. این موارد را در این دوره بررسی خواهیم کرد.

چه کسانی مخاطب این دوره هستند؟

مدیران ارشد کسب‌وکارهای مالی (بانکداری، پرداخت، بورس و بیمه) و مدیران کسب‌وکارهای سرمایه‌گذاری ایران مخاطبان این دوره هستند.

مدرس دوره چه کسی است؟

رضا قربانی مدرس این دوره است. او رئیس هیئت مدیره شبکه عصر تراکنش (راه پرداخت) است. رضا کارشناسی مهندسی شیمی از شریف و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از تهران دارد.

در رزومه او این موارد به چشم می‌خورد:

  • همکاری در تولید و انتشار بیش از ۲۰ جلد کتاب در زمینه فناوری‌های مالی
  • راه‌اندازی و سردبیری ماهنامه تخصصی عصر تراکنش
  • راه‌اندازی پایگاه خبری راه پرداخت
  • رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد
  • دانشجوی نمونه اولین جشنواره آموزشی پژوهشی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
  • دارای مدرک تخصصی تربیت مدرسین و مربیان کارآفرینی در گرایش فرهنگ و هنر از موسسه کار و تأمین اجتماعی
  • همکاری در برگزاری همایش روز رسانه‌های اجتماعی و همایش‌های گوناگون در زمینه فناوری
  • سرباز نمونه سال ۱۳۹۴ در زمینه خلاقیت و فناوری
  • تقدیر شده از طرف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه راه‌اندازی پایگاه مجازی شبکه هنر
  • شرکت در دوره‌های آموزشی متعدد در زمینه ارتباطات و فناوری و تدریس و فعالیت‌های اجتماعی متعدد در زمینه فناوری
  • همکاری با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی
  • همکاری با نشریات مختلف اجتماعی و فرهنگی به عنوان نویسنده (همشهری جوان، جام جم، مدیریت ارتباطات، شنبه، تجارت فردا و…)
  • حضور در برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارشناس حوزه فناوری‌های نوین
  • حضور در همایش‌ها و رویدادهای حوزه فناوری به عنوان سخنران

این رویداد چه زمانی و کجا برگزار می‌شود؟

کارگاه آموزشی کسب‌وکار بلاکچین در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی واقع در میدان آرژانتین، ابتدای آفریقا، پلاک 10 برگزار می‌شود و از اواسط دی‌ماه 97 شروع خواهد شد. این کارگاه در 5 جلسه برگزار می‌شود و برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02188657397 (پژوهشکده پولی و بانکی) تماس بگیرید.


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *